söndag 16 augusti 2009

Poignant som i gripande


Jason Lytles, fd låtskrivare och sångare i Grandaddy, nya album Yours Truly, The Commuter är riktigt bra. Stilen och sättet påminner förstås om Grandaddy. För min del är det enbart bra, eftersom jag oroades av att bandet lade av. Så nyheten om en fortsättning i eget namn togs emot med öppna armar. Några låtar fastnar omedelbart som titelspåret och Brand New Sun. Andra melodier fordrar lite mer. I Am Lost är en vacker skapelse liksom Birds Encouraged Him och Rollin' Home Alone. Till skillnad från Niklas Wahllöf i DN anser jag inte att de rockigare låtarna "sänker stämningen". It's The Weekend är en trevlig tempohöjare och den hade definitivt varit en partyröjare då det begav sig.

"I may be limping, but I'm coming home" sjunger Lytle i titelspåret och det är jag oerhört tacksam för. En sak vi, det vill säga Niklas Wahllöf och jag, har gemensamt är förtjusningen i melodin Birds Encouraged Him. "Poignant" var eller är ordet för det här...


Niklas Wahllöfs recension:http://www.dn.se/kultur-noje/skivrecensioner/recension-jason-lytle-yours-truly-the-commuter-1.870009


Birds Encouraged Him / Jason Lytle (2009)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar