måndag 12 juli 2010

Spotify vs last.fm

Det finns fördelar och nackdelar med såväl last.fm som Spotify. Detta går alldeles säkert att diskutera en stund men frågan är om det är så fruktbart, eftersom det ändå är som det är. En fördel med last.fm är ändå det sociala inslaget. Det går där att finna andra likasinnade med spännande favoritartister och låtar och på det viset få nya tips. Nu har ju Spotify infört vissa "sociala" inslag, som till viss del kompenserar den bristen. En annan positiv sida med last.fm är att de tipsar om andra artister och band inom samma genre.

De här ambitionerna från last.fm:s sida är något jag fortfarande gillar, även om jag alltmer sällan loggar in där. Jag saknar dock möjligheterna som last.fm gav och som Spotify inte har. Det finns fördelar med Spotify också men det får jag väl återkomma till vid ett annat tillfälle. Som en liten tribut till last.fm (som numera förresten envisas med att vilja ta betalt för sina tjänster) följer här en länkad lista (från Spotify!) med några av de låtar och artister jag lyssnade mest på samt några nya favoriter jag upptäckte via sajten. Det var en kort men intensiv lyssningsperiod några vintermånader förra året.


Favoritlistan länkad här: Last.fm-favoriter


Beaumont / Carll Hayes (2008)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar