onsdag 31 december 2008

Summering


Årets låt: Demon Days / Robert Forster

Är så klart många till antalet. Men det här är en värd att speciellt lyfta fram. Och den fann jag i rocktidningen Uncuts cd Best of 2008 (det senaste numret Take 140 January 2009). Det var ett glatt...om man nu kan säga så beträffande den här låten...återhörande. Forsters gamla band The Go-Betweens (Australien) spelades flitigt på 80-talet men glömdes bort. Senaste solo-skivan The Evangelist hittade dock in på min lista så här i slutet av året.



Årets comeback: Mark Olson & Gary Louris med albumet Ready for the Flood

Ett självklart val vill jag hävda! Jayhawks kanske två viktigaste medlemmar strålar samman igen efter att ha gått skilda vägar en tid. Förväntningarna på den nya skivan har på en del håll varit högt uppskruvade, för högt kanske, upptäcker jag efter lite googlande. Själv placerar jag albumet bland de fem bästa av årets skivor och mycket beror det på mina känslor för Jayhawks, Gary Louris (som släppte en soloskiva Vagabonds tidigare i år (- finns också på min bästa lista)) och Mark Olson (som också släppte en soloskiva Salvation blues förra året. Som nog i mitt tycke överträffar deras gemensamma skiva).

Och här från You Tube ett smakprov live från Dublin





Årets nykomling: The Roseline med albumet Lust for Luster

Ett nytt band från Lawrence i Kansas, tänkte jag, men finner på www.myspace.com/colinpepper att de gav ut ett album redan 2006 (men ändå...). Neil Young och Tom Petty bl.a. anges som influenser här. Själv hör jag nyss nämnda Jayhawks liksom Dolorean och Ryan Adams. Det här är en stark platta med många bra låtar med varierat tempo. Och gillar man ovanstående artister lär man inte bli besviken på Lust for Luster (plats nr 18).

The Roseline live

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar