måndag 20 april 2009

Åter


Om man söker på Cardiacs finner man att bandet har en längre historia (tillbaka till 1976) än vad i varje fall jag anade. Men nu är jag upplyst och vet alltså bättre. Cardiacs känner jag egentligen bara genom en låt och det förklarar antagligen mitt famlande. Samtidigt är den här (för mig) enda låten Is This The Life? från 1988 särskilt viktig, så viktig att det inte finns så mycket mer att tillägga egentligen.

I vilket fall som helst upptäckte jag låten via en samlingsvideo runt 1990 och föll pladask för musiken, sången och inte minst videon, eftersom den fullbordar hela anrättningen. För mig sammanfattar denna sång mycket av punkvågen (eller vågorna) och efterföljande strömningar av New Wave/Post-punk i slutet av 1970-talet och början av 1980-talet. Mycket av känslan i den tidens musik och för den delen hela tidsandan finns komprimerat i det här musikstycket - det kompro-misslösa, det aviga och så ångesten. Dock alltid med glimten i ögat, humor-istiskt men med en stor portion galen svärta. Lyssna på den inledande gitarren och det kompande stampet, som lättar lite när sången (och vilken röst sedan) kommer in för att åter...

"Following around to see a life that's never in, always calling itself on it's own phone, though it's never quite at home in the world today..."


Först följer videon jag relaterat till här ovan. Därpå följer en tidigare promotion-video (enligt informationen). I vart fall visar den upp en del av bandets kvaliteter live.


Is This The Life? / Cardiacs (1988)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar