tisdag 7 april 2009

Bukka White


Tav Falco Panther Burns var ett av de nya band jag bar hem i min skivkasse från Musik & Konst i Malmö tillsammans med The Cramps och The Gun Club i början av 1980-talet. Dessa tre band med intresse för amerikansk rootsmusik och rock and roll fick mig att börja gräva bakåt i skivkatalogen. Nu i min jakt efter Panther Burnsklipp på YouTube formligen snubblade jag över några synnerligen intressanta bluesnamn.

Mina personliga favoriter bland bluesmännen är John Lee Hooker, Son House, Blind Willie Johnson och Elmore James förutom självklare Robert Johnson. Några av dessa nämnda favoriter återfinns i tidigare inlägg men 'Bukka' White eller Booker T. Washington White, som är hans egentliga och fullständiga namn, är en "nykomling" för mig. Och följande videoklipp är riktigt häftigt!


Aberdeen Mississippi Blues / Bukka White

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar