onsdag 17 juni 2009

Listträsket


Jag har värjt mig och avvärjt men nu är listan här. Under stor vånda kommer här i alla fall någon form av utkast til lista. Att välja en låt för varje år vållar mig stort besvär. Mycket har förkastats, bytts, valts bort men så här får det bli. Vissa år finns det massor, andra inte fullt lika mycket, så är det. Någon enstaka gång har jag "fuskat" med importerade utgåvor enbart i syfte att få det att gå ihop. Dock rör det sig inte (i det dylika fallet) om något fantasifullt hopp i tid och rum, utan om att en speciell skiva gavs ut ett år senare på andra sidan Atlanten. Ett annat problem rör det faktum att alla artister och sånger som jag önskar skulle finna med på listan inte finns med. Några exempel på sådana band och artister är Dexys Midnight Runners, Kinks, Emmylou Harris, The Jam, Swans och Magazine med flera. Några artister som borde finnas med på listan av egen kraft finns dock med på andras alster. Steve Earle återfinns på Lucinda Williams låt (1998) liksom Buddy Miller. Michael Stipe från R.E.M. finns med på Kristin Hersh låt från 1994.

Även om jag alltså har mina förbehåll så kan jag stå för den här listan, även om jag troligtvis kommer att vilja revidera den (redan nu). Men, men det börjar här och nu och slutar någon gång på 60-talet så det är lika bra att presentera den märkligaste lista jag någonsin totat ihop...


2009 - Bonnie 'Prince' Billy / I Am Goodbye
2008 - Robert Forster / Demon Days
2007 - Bright Eyes / Make A Plan To Love Me
2006 - Midlake / Head Home
2005 - Eliza Gilkyson / Requiem
2004 - Sufjan Stevens / For The Widows In Paradise, For the Fatherless In Ypsilanti
2003 - Grandaddy / The Group Who Couldn't Say
2002 - Cracker / One Fine Day
2001 - Sort Sol / Brogue
2000 - The Handsome Family / So Much Wine
1999 - The Innocence Mission / Lakes Of Canada
1998 - Lucinda Williams / I Lost It
1997 - Whiskeytown / Houses On The Hill
1996 - Nick Cave And The Bad Seeds / Song Of Joy
1995 - Pulp / Common People
1994 - Kristin Hersh (Michael Stipe) / Your Ghost
1993 - Maria McKee / Precious Time
1992 - The Jayhawks / Waiting For The Sun
1991 - Pixies / Motorway To Roswell
1990 - The House Of Love / Shine On
1989 - The Wedding Present / Kennedy
1988 - Cardiacs / Is This The Life
1987 - New Order / True Faith
1986 - The Smiths / Never Had No One Ever
1985 - The Triffids / The Seabirds
1984 - The Men They Couldn't Hang / Green Fields Of France
1983 - The Icicle Works / Love Is A Wonderful Colour
1982 - The Gun Club / Mother Earth
1981 - Echo & The Bunnymen / Show Of Strenght
1980 - The Specials / Monkey Man
1979 - Joy Division / New Dawn Fades
1978 - The Clash / English Civil War
1977 - The Sex Pistols / God Save The Queen
1976 - Burning Spear / Door Peep
1975 - Steve Harley & Cockney Rebel / Make Me Smile
1974 - Neil Young / See The Sky About To Rain
1973 - Mott The Hoople / Roll Away The Stone
1972 - Lou Reed / Perfect Day
1971 - David Bowie / Life On Mars
1970 - Simon And Garfunkel / Bridge Over troubled Water
1969 - Toots & The Maytals / Pressure Drop
1968 - The Band / Weight
1967 - Jimi Hendrix / Purple Haze
1966 - The Four Tops / Reach Out I'll Be There
1965 - The Rolling Stones / I'm Free
1964 - Sam Cooke / A Change Is Gonna Come
1963 - The Drifters / Only In America



2 kommentarer:

  1. Roll away the Stone var ett modigt val, Bruce, men jag gillar den låten. Om jag bara hade varit född 1973 kanske jag också hade valt den.

    SvaraRadera
  2. "Mott" ligger mig varmt om hjärtat och pryder vilken lista som helst, enligt min mening. Även om de nu tillhörde den brittiska glamrocken, var och är de i alla fall ett band som håller än i dag. Mycket ur den genren och för all del den tiden känns kanske inte så angeläget idag. Även om det naturligtvis finns många undantag...

    SvaraRadera