måndag 30 mars 2009

Det bästa


Idag - är det en sådan här dag (natt) eller kanske bara rätt tillfälle att ta fram det bästa. En ny vecka står för dörren och förväntningarna speglas möjligtvis i den låt jag har i sinnet just nu. Det är inte så att jag förväntar mig något speciellt av morgondagen eller för den delen veckan. Utan det bara känns rätt.

De forna The Jayhawks-medlemmarna Mark Olson och Gary Louris, som nyligen släppte sin första gemensamma skiva på flera år, kommer till Sverige i maj och det är klart att jag tänker vara på plats då. För några år sedan bevistade jag en entusiasmerande spelning med Mark Olson på ett svettigt Borderline i London. Men det här i maj kan bli något utöver det vanliga.

Även om jag upptäckte The Jayhawks med albumet "Hollywood Town Hall" redan 1992, lyckades jag aldrig få se dem live (vilket så klart grämer mig). Det här albumet förresten håller fortfarande riktigt bra. Så bra att jag räknar det som ett av mina absoluta favoritalbum alla kategorier. Speciellt gillar jag inledningspåret Waiting for the sun, även om alla låtarna har sin egen historia och kanske till och med lever sina egna liv...


Waiting For The Sun / The Jayhawks (1992)

2 kommentarer:

  1. Och det finns 9 bra till på bara den skivan och så kommer det en...

    SvaraRadera