onsdag 11 mars 2009

Så kul det (nu) kan bli


Musik och glädje tillsammans är ett spörsmål jag funderar över emellanåt. Somliga band och artister lyckas väldigt bra med kombinationen. Madness är ett sådant bra exempel (enligt min mening) på föreningen av musik och humor. "The Nutty Boys" och "The Nutty Sound" är förstås ett självklart försök i denna strävan och antingen gillar man det eller gör man det inte men kopplingen finns där, oavsett vad man tycker. En del musik frammanar energi, piggar upp och får en i bra stämning, som Happy Mondays och WFL (Wrote For Luck på hög volym). Annan musik får en på gott humör genom den känsla/livsglädje (mer eller mindre personifierad) som förmedlas. Lavender Diamond och Imagine Our Love är ett sådant exempel.

The Housemartins från Hull är ett annat band som får mig att känna mig glad utan att jag riktigt kan förklara varför. Deras Five Get Over Excited från 1987 är kanske det bästa exemplet. Det är för övrigt en av mina favoritlåtar från 1980-talet och som sagt det bästa av allt är att den får mig på riktigt gott humör utan att jag kan ge en vettig förklaring. Till min stora glädje upptäcker jag nu också att house martin betyder hussvala. Det gör inte saken sämre eller kanske mindre roligt för en fågelentusiast.


Five Get Over Excited / The Housemartins (1987)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar