onsdag 10 februari 2010

Nyheter i all ära...


Även det gamla kan vara eller upplevas som nytt. För det första om man aldrig har hört det förut. För det andra om det var ett bra tag sedan man hörde det. Sången finns i minnet men hur låter den nu jämfört med minnet av hur den lät då. Skiljer det sig, är det samma känsla eller hur upplever man det...

En lärare sa en gång, att om det var fem till tio år sedan man läste en bok så kunde man anse den som oläst. Detta synsätt på bokläsande kan nog också appliceras på musiklyssnande. Från mitt håll handlar det nog också om att motivera mina egna djupdykningar i skivkatalogen och varför jag envisas med att lägga in klipp från förr mellan nyheterna. Jag gillar verkligen att upptäcka nya band och ny musik men jag vill också ta med mina favoriter speciellt de som håller för tidens tand. Sedan får man inte heller glömma bort de upptäckter man gör i skivkatalogen bakåt i tiden, av det som man inte hörde, missade eller inte var mottaglig för då.

Young Marble Giants, ett band och deras enda skiva Colossal Youth, är ett bra exempel på det här med att "ta med sig band och musik" för att plocka fram med jämna mellanrum. Bandet startade i Cardiff, Wales i punkens kölvatten. Deras enda album släpptes 1980 och är en speciell och minimalistisk skapelse. Orsaken till att de dyker upp i mitt medvetande just nu är en artikel av Nils Hansson (från 2007! också det lite slumpartat). Albumet återutgavs då och följdes av några spelningar. Konstaterar så här i efterhand att Kurt Cobain och Peter Buck (R.E.M.) bl.a. också gillade Young Marble Giants. Här följer länk till DN och artikeln för den hugade, därefter blir det videoklipp:

http://www.dn.se/kultur-noje/skivrecensioner/young-marble-giants-colossal-youth-1.503808


N.I.T.A / Young Marble Giants (1980)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar