fredag 30 januari 2009

Två historier en baklänges, en framlänges


Skivan Sumday med Grandaddy var en sådan där chansning som gick hem. Jag har för mig att jag gav 39 kronor för skivan, med en grupp som jag då aldrig hade hört talas om. Det var en känsla, samtidigt som priset inte heller var något att bråka om. Det visade sig att skivan innehöll briljant musik med små underfundigt gripande historier om människor och mänskligt varande.

Jag har svårt (och varför skulle jag...) att motstå Grandaddy och speciellt den här skivan. Synd bara att Grandaddy har lagt instrumenten på hyllan. Videon här nedan berättar en kärlekshistoria baklänges - effektfullt.


"Rememberin', wonderin', in this life, will I ever see you again?"


Yeah Is What We Had / Grandaddy (2003)





Och på tal om berättelser så kommer här en till signerad Josh Ritter. Han härstammar från Moscow, Idaho och berättar en mer traditionell historia i svart och vitt som är värd att titta på och självklart lyssna...


Lillian, Egypt / Josh Ritter (2006)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar