söndag 22 februari 2009

77" Punk?


The Jams sångare och ledare Paul Weller brukar inte gilla etiketten punk. Han brukar framhålla modstillhörigheten istället. Men för egen del ser jag The Jam som en del av punkvågen. De (har vilket klippet nedan visar och) hade energin och engagemanget, som fanns i mycket av musiken vid den här tiden. Sedan kan man så klart diskutera musik och stil och vad som räknas hit eller dit. Men punkvågen då var inte så enhetlig, att det inte skulle ha funnits utrymme även för mer "avvikande" element som The Jam, är min uppfattning.

In The City var The Jams debutsingel 1977 och den följdes senare samma år av debutalbumet med samma namn. The Jam kom att utveckla sin musik vidare fram till 1982 då de split-trades. Paul Weller fortsatte därefter sin karriär först med The Style Council och sedan som soloartist. Men jag har anledning att återkomma till detta senare. Jag ska väl bara tillägga att Paul Wellers intresse för soulmusik har givit mig spännande impulser till egna upptäckter inom denna genre.


In The City / The Jam (1977)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar