måndag 9 februari 2009

Godkänt


Dags att påbörja firandet av G som i godkänt. Det ska nu ske med hjälp av det skotska rockabilly-bandet The Styng Rites. Jag vet inte mycket om dem och för att vara mer exakt - ingenting. Jag köpte en tolvtumssingel vid namn Night Cruising E.P. med dem 1988. Troligtvis inhandlad i London. En info- och kontaktadress till dem är adresserad Edinburgh. Det är väl i stort sett all information på skivan förutom inspelningsort och data kring det, samt bandmedlemmarnas namn: Stephen Church, Angus McIntyre, George Miller och Iain Mathie.

Jag var (är) väldigt förtjust i den här skivan och tyckte det var god klass på musiken och bandet. Jag upplevde dem som mer chosefria än en del av de engelska psychobilly-banden, som kunde bli lite för mycket. Eftersom jag inte har någon vinylspelare kan jag inte spela upp tolvtummaren just nu. Men så fann jag till min stora förtjusning ett videoklipp (den här låten finns dock inte med på ep:n Night Cruising) med dem inspelat redan 1982. Tack för YouTube! Jag har annars googlat The Styng Rites men har inte fått fram någon speciell information kring bandet. Däremot fann jag ett band vid namn The Kaisers som verkar ha någon form av samröre med The Styng Rites. Kanske någon medlem i det förra påbörjade sin karriär i det senare, någon George... Men i alla fall, håll till godo med lite skotsk rockabilly och grattis alla ni G!


Real Cool Chick / The Styng Rites

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar