torsdag 12 februari 2009

Kontemplation


Ibland överraskas man, som i fallet Innocence Mission. Jag hade fått för mig att det var ett relativt nytt band men ack vad jag bedrog mig. Det var genom Fargo Records (Paris) och albumet We Walked In Song (2007), som jag först kom i kontakt med dem. Jag visste också att deras skiva Birds Of My Neighborhood kom 1999, även om den gavs ut på nytt 2006. Men att de startade tidigt på 1980-talet och släppte sin första EP 1986 förvånade mig storligen.

Nu får jag acceptera faktum. Tyvärr är det svårt att hitta några videoklipp som gör dem rättvisa. En av mina favorit-låtar med dem är The Lakes Of Canada från 1999. Nedan föl-jer ett videoklipp med sången tillsammans med sjöbilder från den kanadensiska provinsen Manitoba. Det är det bästa som kan uppbådas just för tillfället. Av just den här låten finns det många covers. Det tyder på en viss poularitet. Sufjan Stevens bland annat trotsar kylan och vinden på taket till Cincinnati's Memorial Hall och framför på banjo en spännande version av The Lakes Of Canada.


"Look for me another day.
I feel that I could change,
I feel that I could change.
There's a sudden joy that's like
a fish, a moving light.
I thought I saw it,
rowing on the lakes of Canada."

(Karen Peris)


The Lakes of Canada / The Innocence Mission (1999)




The Lakes Of Canada / Sufjan Stevens (2007)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar