torsdag 19 februari 2009

Ett "tungt" uppvaknande


Mitt intresse för reggae började inte (märkligt nog) med reggaens självklara portalfigur Bob Marley. Visst, det var svårt att undgå Marley, men just då var det inget som klack till i mig. (Det kom dock senare och då blev desto rejälare) Och inte heller började det med Peps Persson.

Nej, istället började det lite trevande med det engelska reggaebandet Steel Pulse, mina favoriter Toots & The Maytals liksom självklart Linton Kwesi Johnson. Och så bidrog förstås The Clash olika försök till reggae till detta mitt uppvaknande. Även ska-banden The Specials och The Beat satte fart på mitt intresse. Toots & The Maytals kan ses som en samlande länk för nämnda band. Både The Clash och The Specials gav sig förresten på Maytalslåtar som Pressure Drop och Monkey Man med gott resultat.

Här i Sverige hade man även möjlighet att lyssna på Thomas Gyllings reggaespäckade radioprogram runt decennieskiftet 1970/1980 och jag minns att jag föll handlöst för Burning Spears och Winston Rodneys Door Peep. Och om jag inte minns helt fel presenterades bandet och låten av Gylling som "det tyngsta av allt tungt". I vilket fall som helst så minns jag det på det viset. Det finns tydligen en tidigare version av låten men min favorit härstammar från albumet Man In The Hills.


Door Peep / Burning Spear (1976)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar