torsdag 5 februari 2009

The Cramps


Ser på nyheterna att The Cramps sångare Lux Interior har avlidit. Lux Interior bildade The Cramps tillsammans med sin fru Poison Ivy på 1970-talet och de blev då en del av den amerikanska punkscenen tillsammans med band som The Ramones, Television och Blondie bland andra.

The Cramps inspirerades bland annat av rockabilly, garagerock, glam och tidig punk. De hade också en viss förkärlek för B-skräckfilmer liksom dito science-fiction. De kom även att verka stilbildande för en rad engelska band som The Meteors, The Sting-Rays och The Guana Batz på 1980-talet. Jag såg förresten The Guana Batz på Hammersmith Odeon i London, vilket var en lätt surrealistisk upplevelse med föreningen av rockabilly och punk beträffande såväl kläder som musik. Tyvärr, tänker jag nu, fick jag aldrig uppleva The Cramps live.

Dessa engelska band ingick för övrigt i den våg av band som betecknades som psychobilly. En term som antagligen myntades av Lux Interior själv. Även om han om han var noga med att inte kategorisera The Cramps musik dit. Genom de här banden kom jag själv i kontakt med The Cramps musik via skivaffären Musik och Konst (fortfarande igång) i Malmö. Därifrån fick jag också med mig LP-skivor med samtida amerikanska band som The Panther Burns och The Gun Club.


Garbageman / The Cramps (1980)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar